Dykning är en del av mitt liv

Åååh vilka fantastiska dagar, först båtresan på 4 dagar som var helt fantastisk, sedan ytterligare 2 magiska dagar här i Flores med dykning, åååååh jag är helt betagen. De mest vackra dagar jag någonsin upplevt, så vacker omgivning, vackra dyk och en minst sagt ofantlig magi ute på havet. En fin bränna är på min kropp, brända kinder efter leendet som aldrig ville försvinna och en åååh så magisk dykupplevelse. Koraller, fiskar, sköldpaddor och åååh så magiskt blått vatten! Kan utan tveka säga att det har varit åååh så fint!
Nästa mål ligger på att bli Dive Master och börja jobba med dykningen, åååh så jag längtar efter den utbildningen!
Min så fina kille jag spenderar mina dagar med, fina, fina du!

Öluffa i Indonesien

Kan inte med ord och ännu mer ord förklara hur vackert land Indonesien är. Med sina öar, koraller, blå hav, snorkling, hiking, nationalparker, mer vit sand mellan tårna och vatten åååh så blått som att det vore kristaller. Båtens stilla gungande, vakna med solen i ögonen, somna med mer stjärnor än vad jag kan räkna till på en nattsvart himmel, ååååh så underbara dagar.

Behöver jag säga mer?

Indonesiska övärlden

Åker ut på en 5 dagars öluffning här i Indonesien, kommer bli helt fantastiskt med vandring, tracks och dykning!

Återkommer om sisådär 5-6 dagar, YEAAAY :)

Bali, Indinesien

Har det gott med Ben på ett lyxigt hotell i Bali. 2 pooler, A/C, room service, gratis massage, frukostbuffé och en fantastiskt mjuk och skön säng. Spenderar 3 dagar i Bali innan vi tar en båt till Gillis, spännande! Hoppas min mage får må bättre men kan äta soppa och toastat bröd nu iallafall så hoppas på bättring!

Kuala Lumpur, Malaysia

5 dagar i Kuala Lumpur har gått, 5 fantastiska dagar med vänner, shopping, musik och en härlig stämning! Otroligt häftig stad men så intensiv.

Vi hade ju en festival i sikte och den var väldigt bra, bra musik och ett gott gäng som alla hade maskerad tema, kul kul!
Har dock under 5 dagar nu haft en otroligt dålig mage så det har totalt blivit närmre 50 toalettbesök vilket har förstört det hela lite, men så kan det gå, hoppas på att bli bättre :)

Hikkaduwa part 2

Stranden och den nybyggda baren där de gör himmelska smoothies
Mmmm, sån god frukt i det här landet

Fick en sista och första pina colada av Philip idag i Hikkaduwa

Vi lämnar idag paradiset efter en sista natt i Hikkaduwa där vi grillade fisk, dansade och njöt av solens strålar en sista dag.

Sitter just nu och ska ta en taxi till flyget, Malaysia är det som gäller och Kuala Lumpur för festivalen som Ben köpte åt mig i present, fina killen. Han kom precis med en mini vattenmelon och Duria en frukt jag velat prova här, skasmaskapå den inom 5 minuter innan flyget, mmmm!

Bentota

Så mötte vi solens strålar igen på Bentotas vackra strand. Några timmar i solen, surf, ris till frukost och sedan kallt vatten i skuggan på ett av lyxhotellen, lite så blev vår tid på stranden som ska vara Sri Lankas vackraste och ja, fin det var den minsann :)

Pinnawala elephant orphaning

Efter Trincowalle tog det oss exakt 7 timmar i 3 olika bussar att ta oss till Pinnawala där vi åt middag och somnade. På morgonen gick vi till parken där de har över 80 elefanter som de räddat från djungeln. Föräldralösa, skadade och elefanter som behöver hjälp får alla en ny chans och ett nytt liv där.
Vi såg små söta elefantvebisar äta ur flaska, de åt löv, och sedan tog 38 elefanter till floden 500 meter utanför parken där de fick bada i 2 timmar. Så häftigt att se en hjord med elefanter på gatan mitt på ljusa dagen.
Man fick klappa dem och jag och Ben fuck äran av skördarna att bada en elefant i floden, så roligt.
Inne i parken var det en av bebisarna som lekte med oss i säkert 5 minuter, åt på våra händer och försökte ta Bens klocka. Såna fantastiska små djur och snabeln som tog i våra händer och myste med oss, åååh vilken fantastisk upplevelse.

Trincowalle

I Trincowalle spenderade jag och Ben 2 nätter. Åt kalasgod curry till middag, läste böcker, vandrade på stranden, badade och besökte Fort Frederick, ett holländskt fort som innehöll ett tempel. Det var väldigt vimsigt och inte alls så fint som vi hade hört men värt resan ändå, kul att utforska landet :)
Pizza och sallad till lunch i Trincowalle

I Sri Lanka finns Portello pappa, sötare än vad jag minns att den är hemma så efter 1 dl dig mina tänder sockerdöden, men tänkte på dig när jag köpte den och prova.

Dembullah & Siguriya

Efter Bruneheim tog vinoss mot Dembullah och efter många om och men kom vi fram sent på kvällen, ingen middag behövdes då vi ätit en Rotti och jag fortfarande sprängdes av mättnad efter brunchen. Vi träffade ett par, från Sri lanka och Tyskland och de tog oss till ett ställe för en öl och vi spelade biljard, mycket trevligt.
Dagen efter så tog vi oss mot Sigiriya där vi såg Sri Lankas mest kända klippa, Lion Rock och elefanter på promenad. En kokosnöt och ytterligare trappsteg var det skönt att sätta sig på bussen mot Trincowalle efter jag och Ben, de andra drog till Hikkaduwa.

Kandy

Efter vår vandring till Adams Peak så tog vi oss till Kandy, Sri Lankas näst största stad som vi hört så mycket gott om men i ärlighetens namn inte blev så imponerade av. Vi besökte sjön, templet med den stora buddahn och åt en kalasgod brunch på ett hotell, buffé med så mycket currys papadam, sallad mango chutney och dessert du kunde äta, mums för hungriga magar!

Adams Peak, Delhouse

På morgonen tog vi sedan tåget mot Hatton och sedan buss till Delhouse. Tågresan på 4 timmar var magiskt, gick genom djungel, dalar och förbi fantastiska grönsaksodlingar och teplantage, en fantastisk natur och en utsikt som jag aldrig förut sett, så fint.

I Delhouse tog vi in på ett guest house till kanonpris, 400 rupees per person vilket är ungefär 3,5$, 20,50kr, billigt är bra.
Vi åt god curry, träffade några från Österrike och Tyskland medan vi väntade på Casey och Philip som skulle klättra Adams Peak med oss, och vid 02.00 startade vi för att vara på toppen vid soluppgången. 8km senare och dryga 5200 trappsteg senare var vi uppe på toppen, möra i benen och svettiga men uppe vid templet på toppen var vi, mycket nöjda. Såg solen gå upp över bergstopparna och sedan gå samma branta väg tillbaka, jobbigt men åååh så värt det. Kan tala om att träningsvärken har inte varit nådig efter, hallå ben igen typ, haha!

En av de godaste middagarna i mitt liv & Little Adams peak I Ella

Många dagar har gått och jag får helt enkelt berätta om dagarna med bilder:

Sista kvällen i Ella åt vi en himmelskt god middag som var rekommenderad av Tripadvisor, fantastiskt god mat, kan nog enkelt sätta måltiden som en av de bästa, topp 3 lätt i mitt liv. Smaksensation till tusen och en sån underbart god middag. Currys, rött ris, kycklingen och en avslutande banan och glass dessert. Underbart gott.

På morgonen vår sista morgon i Ella gick vi upp 06.00 för att klättra little Adams peak och se soluppgången. Med lite möra ben efter gårdagens vandring så mötte vi solen på toppen efter ännu mer trappsteg och uppförsbackar. Fantastiskt vacker morgon innan vi drog oss vidare efter frukost mot Hatton och Delhousie.
Te odlingar överallt på väg upp.

Ella dag 2

Ella är så vackert så det kräver flera inlägg med bilder och förklaringar :)
Vi startade dagen med en löjligt god frukost, onyttig javisst men vad gör väl det? Fattiga Riddare med banan och honung och Toast på riktigt gott bröd med sylt och lite äggröra på det, mumsigt och oj så mättande.

Efter frukost och en kanna te så satt vi på balkongen på taket och fixade med bilder, jag läste min bok och så skypade jag med Anna, Anders och tjejerna, åååh så mysigt, fina fina ni :)
Önskar jag kunde ta och teleportera oss till er, åååh vad jag saknar er allihopa <3

När klockan närmade sig 15.00 så snörade vi på oss skorna, tog oss och köpte med oss matsäck(Rottis igen) och började vår vandring till en grotta och vidare till ett vattenfall vi såg i bussen på vägen till Ella. Totalt vandrade vi nog närmare 10 kilometer och gick totalt 1390 trappsteg upp och ber från grottan som var en riktigt dålig grotta tyvärr.
Vi gick på vägen och varje bil och buss tutade och vinkade för att vi, 2 vita människor var ute och gick, barn skrattade och vi gick/sprang om vart annat för vissa ställen var det så smalt att gå och krokigt och galna bilister så löpning blev det minsann med, det var länge sen!
Längs med vägen möttes vi av magnifik utsikt, miljö och ett åååh så vackert landskap!

Äntligen framme så möttes vi av ett fantastiskt fint vattenfall, och en liten sjö fanns det med så Ben hoppade i och badade.

Medans Ben badade med 4 lokala så kom det 20-25 munkar i olika åldrar, de flesta barn och badade med och lekte i vattnet och var mycket glada, så härligt att se. De tvättade sig och sina kläder innan de gick till templet för att be som en berättade för Ben. De lokala vid vattenfallet ville allihop ta kort med oss och poserade glatt med oss.

Efter alla badat och vi begav oss upp igen så hade säkert 30-40 ungdomar kommit och smyg tog kort på mig och Ben. En vågade fråga om de fick ta kort med mig och när jag sa ja så sprang allihop fram om vart annat och ville ta kort med oss hela tiden. Så efter säkert 25 kort så skakade de hand och tackade oss innan vi skulle ta bussen upp. Medans vi väntade på bussen började ungdomarna sjunga och dansa längre bort vilket vi ville se. Vi närmade oss och filmade och Ben hoppade in och började dansa med dem, de blev så glada och sprang och hämtade mig med som filmade på avstånd och tillsammans dansade vi och skrattade. Så fantastiskt. De var åååh så glada över att vi var med dem, fantastisk upplevelse.
Vi tog bussen hem och efter dusch och fix med bilder tig vi oss ner till byn igen för middag, dock var vi inte jättehungriga så vår middag blev dessert. Cheesecake och en Mörk chokladmousse med smak av Rom mättade våra magar och vårtsockerbehov innan vi gick till sängs, vilken dag :)

Ella, Sri Lanka

Efter safarin tog vi oss med Tuk-Tuk till bussen ungefär 1 timma bort och sedan med bussen 2 timmar upp och över bergen. De krokigaste vägarna, branta stup bredvid vägen och bussar, bilar, Tuk-Tuks, motorcyklar och lastbilar som kör om precis överallt så satt vi än en gång på bussen, barn skrattade åt oss vita i bussen och det var den mest imponerande bussresan i mitt liv för åååh vilken vacker resa, så fina bördiga dalar och berg så långt ögat kan nå, frukt växte längs med vägarna, bananträden varsågod många så vi inte ens kunde räkna dem och mango trängdes med papaya och jackfruit.

Apor var det i träden och på de branta dalgångarna odlade lokalbefolkningen alla de grönsaker du kan tänka dig, så fantastiskt vackert. Vi körde förbi vattenfall, broar, tempel och överallt längs med vägen såldes det grönsaker och frukt!

I Ella tog vi oss vidare 300 meter rakt upp för fn brant backe för vi ville bo på ett ställe med utsikt och vilken utsikt vi fick, lite dyrare, omkring 200kr/person inklusive frukost men åååh så värt det, så värt det att vi till och med stannar en natt extra.

På kvällen tog vi oss ner för backen och in till den lilla byn och världsligt god ris och 3 olika vegetariska currys med papadam. Mums säger jag, så gott efter en dag av Rotti.

Yala Safari & Nationalpark

Det är med en magisk känsla jag skriver om vår safari, ååååh så vackert och åååh så underbart att se de vilda djuren.
Vi kom till Tissa efter 3,5 timme i en buss med ungefär 98 personer från Sri Lanka och 2 vita människor-vi! Haha! Packad buss, svettigt och minst sagt trångt men åååh så bra ändå. En man började prata med oss på bussen och berättade att han hade jeep safari turer och ett hotell och allt till bra pris så utanför bussen kom hans chaufför och hämtade honom, vi hoppade upp i den coolaste jeepen jag åkt i och vi kom till hans fina hotell. Vi bokade oss på safarin som började 05.00 så vi åt middag på hotellet och sedan sängen för 04.30 så gick alarmet och vi var mycket spända minsann. Det var fortfarande mörkt när vi började vår resa i jeepen som tog oss in till nationalparken och där var det ungefär 30 olika jeepar som åkte ut i nationalparken. Till vår förtjusning så visade sig att vi hade bästa och nyaste bilen av alla och en galen chaufför som körde vilt för att hinna först till alla olika platser där han genom telefon fick besked om djur. Åååh så fantastiskt, innan klockan ens slagit 07.00 hade vi sett elefanter, 2 leoparder, fåglar, krokodil och vattenbuffel. Vidare under dagen åkte vi omkring och såg en hel hjord med elefanter, inklusive 3 bebisar, fåglar, påfågel, ormar, ödlor, papegoja, vårtsvin och 2 olika sorters apor, ååååh vilken dag. Bästa dagen och åååh så fantastiskt :)

Ett till inlägg kommer med alla bilder vi tog med kameran, dessa mobilbilder är långt ifrån rättvisa till hur magiskt vackert det var så ett till inlägg kommer :)