Unawatuna, Kolgatta och Mirissa, Sri Lanka

Det blev dags för ny ort och Unawatuna blev nästa tillhåll. Liten beach ort även den där vi hittade ett mycket bra och grymt rum med 2 stora sängar, stor altan och mysigt läge. Vi tog oss till stranden, strosade omkring, låg och gottade oss, badade och åt god lunch och middag. Mängder av ryssar på orten och vi var inte överväldigade så på morgonen dagen efter styrde vi stegen vidare mot Mirissa.
På vägen dit så stannade vi dock vid en hemlig strand och åååh så fin den var, paradisstrand nr. 1. Anledningen att vi stannade där var inte stranden utan att man där kunde fiska sittande på styltor och till Bens stora glädje så lät de 3 fiskemännen honom prova och efter 1,5 timmar fiskande så kom han in med 3 små fiskar i påsen och glad som ett barn på julafton. Jag njöt på stranden och tog kort och läste bok. Efter fisket så kokade fiskemännen ihop en ordentlig måltid åt oss med grillad fisk och de gav oss kokosnötter. Så härliga, de var så glada att göra detta åt oss och gav oss adressen till dem så vi kan skicka fiskelina åt dem och de vill skicka oss brev, sån fantastisk upplevelse. Efter att de hjälpte oss med bussen så tog vi oss vidare mot Mirissa.
I Mirissa så var även det en liten strandort så vi hittade enbeachbar där de visade kricket så vi satt där tills sent, kollade på sport och åt även middag här. Så gott efter Rotti, deras nationalrätt till frukost och lunch. Rotti är fyllda äggpannkakor som är kryddade med curry och smakar mycket gott, så kul med de olika ländernas maträtter. Något jag älskar med resandet helt klart :)

Galle, Sri Lanka

Efter våra dagar i Hikkaduwa så bestämde vi oss för att dra vidare, jag och Ben styrde stegen och bussen mot Galle längre söderut och Casey stannade kvar i Hikkaduwa, så nu är vi iväg på egna äventyr, bara jag och Ben.
Vi tog bussen till Galle för 8kr för oss båda två, löjligt billigt och väl i Galle så hittade vi ett bra ställe inne i det Holländska fortet som står väl bevarat från 1600-talet. Checkade in i ett riktigt fint lyxigt rum och sedan vandrade vi längs med gatorna runt omkring innanför fortets murar. Är som en egen by innanför borggården och riktigt mysigt. Det blåste helt otroligt mycket och under vår vandring såg vi en stor fyr, apor med kläder, 2 långa boaormar och en kungskobra som blev hypnotiserad av en flöjt, så häftigt fast jag var på mycket långt avstånd, eller aa, 2-3 meter iallafall. Ben hade en av boa ormarna på sina axlar och var en mycket nöjd man, haha!
Vi åt god curry och omelett, hade en skön eftermiddag i vårt rim framför cricket på tvn, den där sporten alltså, förstår inte mycket, haha!
På kvällen gick vi ut för en glass till middag eftersom vår lunch/middag kl. 16.30 fortfarande höll oss mätta så mörk chokladglass hamnade fint i min mage!
Mötte en man igen som vi mött tidigare under dagen som vi pratade länge med och han var fantastiskt snäll och hjälpsam.
På morgonen så checkade vi ut, tog oss till en frukt, fisk, kött och grönsaksmarknad inne i själva staden och vi åt en Rotti till frukost. Tillbaka inne i fortet mötte vi samma man från dagen innan som bjöd in oss på kaffe, te och kakor i sin antika butik och vi fortsatte prata i 1,5 timme, så hjälpsam.
Efter det så begav vi oss vidare mot Unawatuna, men det blir i ett nytt inlägg...

Hikkaduwa, Sri Lanka

Våra flesta dagar spenderade vi i Hikkaduwa, en liten beach och reggae ort 90 kilometer under Colombo på västkusten. Surf, stora vågor, mat, härlig musik från beachbarerna och en härlig stämning. Överallt jobbar män, i alla barer, restauranger och i Tuk-tuk, så himla trevliga även här och vi spenderar dagen i solen, njuter till max innan vi beger oss för middag och en cocktail på mambas där vi stannar ett tag. Träffar 2 tjejer från England, flygvärdinnor, då himla intressant att prata ned den, otroligt kul verkligen.
Dag 2 i Hikkaduwa är det ännu mer vågor, surfet är grymt, ska ju dock säga att vågorna var gigantiska så jag badade inte ens, haha! Vi satt och kikade bra länge på surfare tills vi gick till Sam's bar och kollade på hockeyn, där hittade vi 20 andra glada svenskar och 2 finnar som alla var laddade, så på storbild och med öl, vatten för mig då min mage var i uppror hejade vi allt vad vi kunde, resultatet behöver jag väl knappast nämna...

På morgonen dagen efter åkte jag och Ben vidare mot...

Colombo, Sri Lanka

Efter en 2 flygningar från Bangkok och mellanlandning i Bombay, Indien landade vi äntligen i Sri Lanka 04.30 på morgonen. Vi fick tag på vårt bagage och tog sedan oss ut i en värme mot den lokala busstationen utanför flygplatsen. Vi tog oss för 6 kronor från flygplatsen till Colombo busscentral och därifrån gick vi till Tågstationen för att direkt ta oss till Hikkaduwa. På vår 5 minuter långa promenad mötte vi mängder av folk som log, sa hej och var otroligt vänliga. Vi hittade tåget och köpte biljett för vår 2 timmar tågresa för 12 kronor, galet billigt!

Vi hade 30 minuter till avgång så vi tog oss ut igen och åt frukost på ett litet hak längs med gatan, äggbröd som kallas Rotti, påminner om Naanbröd fast inte så brödigt och en curryröra till det, en yoghurt och vi var redo att bege oss. Jättegott verkligen.
Tågresan gick längs med havet hela vägen och det var små byar, människor, stränder, palmer och en fantastiskt fin resa. På tåget trängdes vi med massa folk, frakt, försäljare, barn och alla var trevliga, log åt oss och vi kände oss med en gång lugna med landet, för oj vad vänliga alla är! Fantastiskt verkligen!

Bild från Byron Bay, fina, fina Byron Bay

Colombo, Sri lanka

Flyget är bokat, resan är på gång att ändras. Den 21:e på kvällen åker vi från Bangkok vidare mot nya äventyr, Colombo i Sri Lanka är flyget bokat till och det kommer bli så fantastiskt. Sol, surf, ny asiatisk kultur, elefantsafari, dans, ny mat och nya upplevelser, som jag längtar!!

Åååh du fina Koh Tao

Jag är förälskad, i stränderna, solen, folket, maten, kulturen, kokosnötterna, livet och glädjen...
Det är så vackert här, du mildrar, så magiskt och så fantastiskt fint. Jag har nu tillbringat 2 veckor på Koh Tao och Koh Phangan och jag säger det, jag vill aldrig någonsin lämna denna fantastiska plats. Att vara här, njuta och vara med den finaste killen får mig att vara så tacksam, åååh, jag älskar Thailand!

Avancerad dykare

Så har jag kommit ett steg närmre min DiveMaster som jag inom en snar framtid ska göra, sedan kan jag jobba med dykningen, YEAAAY! Blev klar med min avancerade dykarkurs efter 5 olika dyk, då vi gjorde 2 djupa dyk på 30 meter, simmade kring vrak och gjorde navigation under vattnet. Sån himla kul kurs och tack Tom för en grym utbildning.

Har annars tagit det piano, hängt vid dykshoppen, ätit galet stark mat, dansat och njutit av fint väder och sol och bad. Tacksam för livet och allt vad det ger! Tusen tankar till alla hemma också, jag älskar och saknar er!

De första dagarna i Koh Tao

Har det så fantastiskt, det är verkligen paradiset här, njuter till fullo och mår så gott. Har de senaste dagarna njutit i solen på freedom beach, ätit färsk frukt, smoothies, god thaimat, kokosnötsmoothies, pannkaka med fruktsallad och druckit buckets. Det är helt fantastiskt här!

I övermorgon så ska jag påbörja min nya dykkurs så det är målet framöver. Snart är jag en del av Sunshine divers på riktigt och då jäklar. Ben jobbade ju där innan och oj vilket bra dykställe, mitt på stranden med en gunga och en liten bungalow utanför, så härligt!
Ska väcka Ben snart för det kurrar ordentligt i min mage och det är frukost/lunch som gäller efter en skön sovmorgon! Idag ska vi mysa på stranden, kika i stan och gå ut och äta han och jag ikväll! Finaste killen!

Koh Tao

Igår när vi kom till Koh Tao så gömde vi oss på Freedom beach, Ben och Dave var ju tillbaka på ön dör de bott och jobbat med dykning. Flera som har dykstället skulle nämligen få sig en ordentlig överraskning.
Vi träffade Tom från shopen som hjälpte dem fixa dykutrustning och vid 17.30 så kom de upp från havet, jag gömde mig och filmade allt och alla från dykstället, Kim & Bastian blev helt överväldigade, Philip med så kvällen blev en riktig festkväll, så himla kul!! Jag blev varmt välkomnad som en i familjen här, så himla kul!

Koh Tao är förresten helt magiskt fint!

One night in Bangkok

Lite som rubriken lyder har vi haft det. En natt i Bangkok som var åååh så rolig. Skratt, dans, vattenpipa, öl, massa folk på gatorna, pubcrawl, musik och så lägg på Casey och Ben på det och jag kan lova att vi hade en kul natt. På morgonen kom Dave och ligan är fulländad, yeaaw! Jag och mina bästa killar spenderade dagen på ett 6 vånings stort elektronikvaruhus, oj oj oj så mycket saker och så billigt!! Fick köpt mig en extern hårddisk och bytt baksidan på min mobil eftersom jag tappade den på flygplatsen. På väg dit hamnade vi med taxin mitt emot demonstrationerna, såg allt, kamerateam och fullt ös med bilar, sång, rop, lastbilar med människor och en ledare! (Oroa dig inte mamma, det var inte farligt och jag satt tryggt i en låst taxi)
På kvällen åt vi mat från gatan, mangosmoothie mättade min mage innan vi hoppade på bussen som tog oss till färjan. Koh tao väntade och efter 9 timmar på bussen var vi framme och 1,5 timmes bussresa senare så kom vi till Koh Tao! Himmelriket på jorden, så magiskt fint!! Ååååh jag är så glad!!
Street food i Bangkok
Vår gata där vi bodde i Bangkok

Hejdå Australien, Hej Thailand, Sri Lanka & Malaysia

Så var det äntligen avresemorgon, även fast det nyss var dagen då vi bokade. Nusitter vi här i bilen, glada och förväntansfulla 05.00 på morgonen efter ett par dagar på sunshine coast spenderade med vänner, släktbesök och mys med hans brorsbarn! Fina dagar minsann, god mat och härligt sällskap men nu nya äventyr. Väskan är ompackad, bikinis är ligger överst i ryggan och mina tankar och förväntningar är skyhöga! Herregud så fantastiskt grymt det ska bli, minst 6 veckor väntar av att upptäcka Asien, nu kör vi, wooohooo :)

A night in Caloundra

Igar akte vi fran Byron Bay upp till Jess och Matt i Beerwah. Ost, bubbel och Redbull Sangria blandades med skratt, supergod tapas och matkoma till 110%. Sa god mat men oj sa matt jag var, herregud! Somnade som en liten bebis hemma hos dem senare. De har ett otroligt fint hus som jag trivs superbra i. De ar otroligt fina, vad vi tycker om dem.

Idag laddar vi upp infor Thailand imorgon. Kommer bli sa kul, vi ska halsa pa Bens farfar, hans brorsbarn och en till kompis har pa sunshine coast. Om 22 timmar daremot sitter vi pa flyget till Singapore, sen Bangkok, Thailand. Sa otroligt forvantansfull! Yeaaaaay!